IV Forum Dobrego Designu już za nami

IV Forum Dobrego Designu już za nami

40 prelegentów, 20 debat, wykładów i prezentacji, ponad 800 uczestników, uroczysta gala wręczenia nagród w konkursie Dobry Design – 7 grudnia odbyła się IV edycja wyjątkowego spotkania dla wszystkich, którzy kochają design.

Czy design powinien zmierzać w stronę elitarności czy masowości? Czy dobry design musi być drogi? Czy tani może być dobry? Co jest potrzebne do wykreowania produktu odnoszącego globalny sukces? Potężna firma z ogromnym budżetem i rozpędzoną machiną marketingową czy genialny projektant? Młody, polski, rasowy. Czy rynek jest gotowy na design znad Wisły? To tylko niektóre z tematów dyskusji i debat Forum Dobrego Designu. Czwarta edycja spotkania architektów, projektantów wnętrz, designerów, producentów i dystrybutorów – już za nami. Tegoroczne Forum Dobrego Designu odbyło się w Warszawie, w Centrum Konferencyjnym Muranów w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin.

Każdy z nas potrzebuje designu
Forum Dobrego Designu otworzył wykład gościa specjalnego – Henrika Pedersena, jednego z najbardziej uznanych duńskich designerów, od wielu lat współpracującego z marką BoConcept. Projektant mówił o źródłach swoich inspiracji i postrzeganiu roli designu w szybko zmieniającym się świecie.

Jako designer pracuję 24 godziny na dobę – mówił Henrik Peredsen. – W designie chodzi o proces tworzenia. Nie o projektanta jako takiego, lecz o to, aby zacząć od pomysłu, i zrealizować ten pomysł w procesie twórczym.
Podczas sesji inauguracyjnej, moderowanej przez znaną dziennikarkę i prezenterkę telewizyjną, Urszulę Chincz, uczestnicy dyskutowali między innymi o roli designu w dzisiejszym świecie. Na pytanie, czy jest on odzwierciedleniem świata dookoła nas, czy może świat ten kreuje, próbowali odpowiedzieć: designerzy – Izabela Bołoz, Jan Kochański, Maja Ganszyniec, Bartosz Piotrowski, szef zespołu wzornictwa w bydgoskiej PESA oraz Rafał Domaradzki, dyrektor rozwoju wzornictwa w Ceramice Paradyż. Z wizją designu jako procesu elitarnego rozprawił się przedstawiciel skandynawskiego wzornictwa, Henrik Pedersen:

Design zdecydowanie jest dla każdego. Wszyscy używany go na co dzień – wystarczy popatrzeć na smartfony, z których korzystamy, na produkty IKEA. Spójrzcie tylko, co ta firma jest w stanie osiągnąć w przystępnych przedziałach cenowych. Czym tak naprawdę jest dobry design? Wzornictwo skierowane do mas wciąż musi być funkcjonalne, dobrze wyglądać – to ciężka praca.

Polski design – jak odnieść sukces?
Jednym z najważniejszych tematów poruszanych w czasie Forum Dobrego Designu 2016 były start-upy w oparciu o design. Uczestnicy sesji poświęconej start-upom zastanawiali się wspólnie, jak stworzyć dobry start-up, jak korzystać z różnorodnych możliwości finansowania dostępnych w Polsce i zagranicą. W dyskusji o tej tematyce wzięli udział: Mikołaj Molenda, jeden z założycieli innowacyjnej firmy meblarskiej Tylko, Marcin Januchta, Kierownik Działu Promocji i PR Kieleckiego Parku Technologicznego, Dariusz Żuk, prezes Business Link Poland oraz Tomasz Jabłoński, co-founder Startup Academy i tutlo, pasjonat start-upów i założyciel największego inkubatora przedsiębiorczości w Polsce.

O tym jak tworzyć w Polsce, na podstawie własnych doświadczeń z projektowaniem mówili uczestnicy sesji „Design po polsku – success story”. Dyskusję poprowadził Marcin Szczelina – krytyk i kurator architektury, Założyciel Architecture Snob. W tej części Forum Dobrego Designu udział wzięli: Piotr Polk – aktor telewizyjny i teatralny, projektant autorskiej kolekcji mebli By Polk, Izabela Bołoz – projektantka, założycielka biura projektowego w Eindhoven oraz Łukasz Kos – architekt, współzałożyciel pracowni Four o Nine.

Czy łatwo być twórcą we własnym kraju? Jak pobudzić świadomość polskiej marki? Ile kosztuje polski design za granicą? – na te i inne pytania starali się znaleźć odpowiedź uczestnicy dyskusji „Cudze chwalicie, swego nie znacie – jak promować polskie wzornictwo i rzemiosło na świecie”. Izabela Banaś – Główny Specjalista w Departamencie Wdrożeń Innowacji w Przedsiębiorstwach w PARP, Barbara Krzeska z Instytutu Adama Mickiewicza, Krystian Kowalski – projektant w firmie Krystian Kowalski Industrial Design oraz Józek Madej z musk collective design, wymieniali swoje opinie i wiedzę zgromadzoną poprzez lata pracy, w szeroko pojętej branży projektowania i designu. Dyskusję poprowadziła Ewa Gołębiowska – dyrektor Zamku Cieszyn, który poprzez różnorodne działania od lat propaguje rozwój innowacyjnej przedsiębiorczości poprzez wykorzystanie potencjału polskiego wzornictwa.

Nowości, trendy, tendencje – znani projektanci i przedstawiciele biznesu na FDD
Forum Dobrego Designu stało się także miejscem prezentowania nowości, trendów i ciekawych rozwiązań technologicznych z wielu różnych dziedzin designu i wyposażenia wnętrz. O najnowszych trendach w designie opowiadała Claudia Küchen – dyrektor designu i marketingu, Schattdecor AG, od 17 lat odpowiadająca za design w całej grupie Schattdecor.

Topowy polski projektant i designer Tomek Rygalik zaprezentował podczas Forum Dobrego Designu swój najnowszy projekt stworzony dla marki Noti. Balma, marka działająca w sektorze mebli biurowych podczas Forum Dobrego Designu zaprezentowała kolekcję mebli Plus. Firma Anwis, partner główny wydarzenia, w ramach case study zaprezentowała najnowsze trendy w osłonach przeciwsłonecznych. O najnowszych trendach i badaniu potrzeb użytkowników biur opowiadała Małgorzata Konikiewicz z firmy Kinnarps. Ceramika Paradyż, partner główny Forum Dobrego Designu 2016, przedstawiła wyjątkową prezentację nowych kolekcji płytek ceramicznych oraz aktualnych trendów w aranżacji wnętrz.

Agnieszka Polkowska ze Studia Prostych Form, pokazała na czym polega innowacyjność nowego materiału Ecomalta – wynalazku godnego XXI wieku. To nie koniec jeśli chodzi o innowacje. Na Forum temat ten poruszono bowiem w dość szerokim obszarze. Pomógł w tym Rafał Ślęk z WSC Graphisoft Center Poland, który wyjawił tajniki nowych technologii i ich roli w procesie projektowania i designu.

Klient-architekt – trudne relacje. Jak o nie zadbać?
O tym jak należy układać współpracę na linii klient-architekt-wykonawca rozmawiano podczas panelu „Przychodzi klient do architekta, czyli jak przetrwać w tym związku”. W debacie wzięli udział znani, polscy architekci oraz przedstawiciele firm: Adam Bronikowski, współzałożyciel Hola Design, Małgorzata Konikiewicz, Local Sales Manager w firmie Kinnarps Polska, Anna Koszela, architekt wnętrz z Autorskiej Pracowni Projektowania Wnętrz, Teresa Pyszkiewicz, projektant ze Studia Prostych Form oraz Dominika Rostocka, prezes i główna projektantka Creative Coop Architects. W dyskusji poruszono wiele ważnych zagadnień dotyczących współpracy pomiędzy klientami, a architektami, m.in. o tym, jak dobrą relację stworzyć i ją utrzymać.

Dobry Design 2017 – tytuły rozdane
Najlepsze i najciekawsze produkty designerskie oraz rozwiązania, które odmieniają przestrzenie domów i mieszkań – w czasie Forum Dobrego Designu wręczono wyróżnienia i tytuły „Dobry Design 2017”. Laureatów wskazało największe w Polsce profesjonalne jury złożone z ponad 130 architektów i projektantów wnętrz oraz, w przypadku Nagrody Konsumenta, internauci.

Konkurs „Dobry Design 2017” jest swego rodzaju podsumowaniem tego, co wydarzyło się na rynku w ostatnim roku. Wyróżnia najlepsze i najciekawsze produkty z zakresu wyposażenia i wystroju wnętrz. Oceny dokonują profesjonaliści – grono 130 projektantów i architektów wnętrz z całej Polski, a nawet spoza jej granic – mówi Justyna Łotowska, dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Publikator.
Na gali wręczenia nagród najlepsze produkty i rozwiązania doceniono w 11 kategoriach. Ponadto przyznana została także Nagroda Redakcji Magazynu Dobrze Mieszkaj oraz serwisu dobrzemieszkaj.pl – będąca wyrazem opinii użytkowników, którzy typowali swoje propozycje do nagrody Konsumentów.


Opublikowano

w

przez

Tagi:

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *